Cons DDA: prezent și viitor în tehnica agricolă

În ultimii cinci ani, Cons DDA – una dintre cele mai dinamice companii din zona de vest a țării – a avut o evoluție pozitivă și rezultate deosebite în sectorul vânzărilor de mașini agricole și servicii conexe.

Cu o experiență în domeniu de aproape 25 de ani, Dan Goldiș (foto stânga) și Marinel Groza (foto dreapta) – doi dintre acționarii companiei – sunt oamenii care conduc efectiv afacerea. Dan Goldiș este șeful departamentului comercial/vânzări, iar Marinel Groza este responsabilul departamentului service și piese de schimb.

Dan Goldiș – administratorul Cons DDA, a avut amabilitatea să ne răspundă la câteva întrebări legate de activitatea companiei și climatul de afaceri din acest sector al agriculturii.

Serviciile post-vânzare ne-au adus satisfacție

Ferma: Cum a început activitatea Cons DDA și unde vă aflați acum?

Dan Godiș: Practic, Cons DDA a fost înființată în ideea că și românii pot face lucruri bune. În 2011 am început acest business pe cont propriu. Acum suntem o firmă cu trei acționari români. La scurt timp după înființare, și în baza experienței și a referințelor pe care le-am avut din activitatea anterioară, am reușit să obținem dreptul de a distribui tractoarele Deutz. Acum suntem o firmă consacrată, anul trecut am avut o cifră de afaceri de circa 5 milioane de euro.

Profilul companiei este axat în proporție de 60-70% pe service și piese de schimb. Din start am pus foarte mare accent pe serviciile post-vânzare (after-sales) și acest lucru ne-a adus mari satisfacții. Continuăm să facem acest lucru și acum. Suntem o companie structurată, cu unsprezece angajați. La service avem o echipă tânără, toți ingineri, absolvenți de mecanică agricolă. Avem permanent șapte persoane pe teren cu șapte mașini de service.

Ferma: Cum a evoluat portofoliul de produse?

Dan Godiș: Oferta de produse s-a păstrat în această perioadă, mai mult am adăugat. De anul acesta am extins portofoliul de servicii after-sales, asigurăm acum service inclusiv pentru tractoarele din grupul CNH, dar și pentru alte branduri. Suntem dealeri și avem în portofoliu toată gama de utilaje necesară oricărei ferme: utilaje pentru prelucrarea solului Grégoire-Besson, semănătorile Monosem și utilaje Maschio Gaspardo. De anul acesta am integrat gama Galucho – utilaje pentru prelucrarea solului, Hauer – încărcătoare frontale, Berthoud – instalațiile de erbicidat și APV – pentru supraînsămânțare și microgranulatoare. Încercăm să avem calitate foarte bună în ceea ce prezentăm clienților noștri. La piese de schimb ne-am lărgit gama de furnizori, avem și furnizori de piese after-sales și furnizori de piese second-hand.

Legat de portofoliul de produse și servicii, aici avem satisfacții deosebite privind evoluția companiei. Am crescut de la an la an pentru o gamă extinsă de utilaje și echipamente agricole, în afară de tractoare. Ca dezvoltare a companiei, încercăm să ne transformăm într-un centru de profit, venind în întâmpinarea clienților nu neapărat pe un singur produs, pe o singură linie. Încercăm să oferim ceea ce clienții solicită. Și repet – cel mai important lucru pentru noi sunt serviciile post-vânzare, care ne-au adus satisfacție și sunt sigur că vor continua să ne aducă multe rezultate bune.

Lucrăm cu dealeri locali

Ferma: Care este zona de acțiune a companiei?

Dan Godiș: Am pornit de la conceptul că nu vom dori sau încerca să dimensionăm o rețea în întreaga țară. Cu cât distanța față de punctele din țară este mai mare, cu atât impactul este mai mic. De aceea am preferat să lucrăm cu dealeri locali care sunt mult mai apreciați și mai cunoscuți în fața clienților din zona respectivă decât noi, care suntem la sute de kilometri distanță. Acesta a fost conceptul nostru încă din 2011. Avem la ora actuală șapte-opt companii partenere cu care lucrăm pe diferite programe și proiecte. Și suntem foarte mulțumiți de felul în care am așezat aceste lucruri.

Părerea mea este și am mai spus-o de multe ori: e foarte greu să dezvolți o rețea națională într-o țară cum este România, mai ales că sistemul de distribuție cu un network/rețea atât de mare nu funcționează nici în țările vestice. Acolo fiecare regiune are dealerul și reprezentantul ei. Relația client – frunizor trebuie să fie foarte apropiată. În cazul unei rețele naționale, clientul respectiv dintr-o anumită zonă trebuie să se adreseze unui sistem național, acesta nu se poate adresa unui sistem local. Părerea mea este că viitorul înspre aceasta se va duce – înspre o distribuție zonală. Distribuția zonală funcționează în Europa de Vest de la începuturi și funcționează foarte bine. Aspectul care impietează asupra unei distribuții regionale în România este faptul că dealerii zonali sunt în majoritatea lor români – firme românești, majoritatea au o anumită dimensiune iar accesul la creditare este foarte greoi pentru ei. În schimb, relația cu clienții s-a construit cu seriozitate. Există un raport de colaborare între client și dealer. Însă, uneori, dealerul nu are capacitatea comercială să se angajeze la operațiuni de distribuție regională.

Banca finanțează clientul, nu furnizorul

Ferma: Aveți posibiliatatea de a oferi clienților servicii de finanțare?

Dan Godiș: Ca și toate celelalte companii, ajutăm clienții cu finanțare. Din păcate, am înțeles că se fac tot felul de „combinații” în acest domeniu. Astfel, există situații în care dacă un client vrea să cumpere o anumită marcă de tractor de la un anumit dealer, nu poate să îl cumpere de la acel dealer pentru că anumite bănci nu vor finanța această operațiune. Mi se pare ciudat și foarte restrictiv. Dacă clientul vrea să cumpere dintr-un anumit loc și un anumit brand, banca nu ar trebui să condiționeze clientul de unde să cumpere, de la ce dealer, de acolo de unde vrea banca. Nu știu dacă este cea mai bună soluție pe care au ales-o unele dintre bănci. Dar viitorul va dovedi dacă este soluția lor cea mai bună sau vor trebui să revină de pe această poziție. Pentru că până la urmă banca finanțează clientul și nu furnizorul, dacă clientul este acceptat la finațare, mi se pare cel puțin ciudat acest tip de acorduri. Până la urmă, o astfel de condiționare nu este corectă. Clientul poate să cumpere de unde dorește.

Ferma: Ce planuri aveți pentru perioada următoare?

Dan Godiș: Știm cu toții cum a fost piața în ultima perioadă, de aceea aș vrea să punctăm ceea ce vom face în continuare. Vreau să mă asigur că firma Cons DDA va merge mai departe cu brandurile pe care le-a avut și până acum. Mai mult, vom diversifica paleta de oferte și la tractoare și utilaje. Pentru că situația actuală ne permite acest lucru și ne vom concentra pe această idee de centru de servicii pentru ceea ce dorește clientul, incluzând vânzarea de utilaje și service pentru mai multe branduri. Dacă fermierul dorește un anumit model de tractor sau de utilaj, vom fi în măsură să satisfacem cererea clientului, fără a mai avea limitările din trecut. Acesta este viitorul. Legat de Deutz, vindem în continuare, ca și până acum.

Sursa: https://www.revista-ferma.ro/articole/masini-agricole/cons-dda-prezent-si-viitor-in-tehnica-agricola

By | 2018-01-14T07:43:35+00:00 mai 4th, 2016|cons-dda|0 Comments